Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72207
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorฤตินันท์ สมุทร์ทัย-
dc.contributor.authorเสาวลักษณ์ ไชยมงคลen_US
dc.date.accessioned2022-02-14T04:51:17Z-
dc.date.available2022-02-14T04:51:17Z-
dc.date.issued2020-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72207-
dc.description.abstractThe objectives of this research were 1 ) to study research attributions in research related to factors affecting mathematical process skills of basic education students; 2 ) to study moderating effects of research attributions which influence their correlation coefficient in research related to factors affecting mathematical process skills of basic education students 3) to create and validate the structural equation models involving factors affecting mathematical process skills of basic education students. The sampling group included 171 research on factors affecting mathematical skills and process of basic education students from 22 universities which were published during 1999 - 2017. The research tools were a research attribution record book and a code book. The data was then analyzed using descriptive statics, Mann-Whitney U Test, and Kruskal-Wallis One-Way Analysis of Variance Test, while the structural equation model was analyzed using Mplus 7.4. The results show that: 1 . Most of the studies were published during 2009 and 2017. Also, most of them were master’s theses from the Mathematics Department in institutions or universities in the central part of Thailand. Most of the research was experimental research with directional assumptions that aimed to compare variables. Most of the sampling groups were lower secondary students in schools which were affiliated with the Office of the Basic Education Commission. In addition, most used research tools were educational innovations, learning management plan, tests, questionnaires. Last but not least, the data was mostly analyzed using descriptive statistics and t-Test. 2. The correlation coefficients of the education factor and of the mathematical process skills factor were different because of the institutes of the researchers. The correlation coefficients of the family factor and of the mathematical process skills factor were different because of the types of hypotheses and the sources of the sampling groups. The correlation coefficients of the student factor and of the mathematical process skills factor were different due to the objectives of the research, the research designs, types of tools, types of analysis methods, and types of hypotheses. None of the research attributions caused the correlation coefficients of the education factor and of the students factor, as well as, of the family factor and of the student factor to be different. 3. The consistency between the structural equation models of factors affecting mathematical process skills of basic education students and the correlation coefficient matrix data was at the level of good. The student factor has both a whole influence and a direct influence, while the education factor has an indirect influence, on mathematical process skills the most.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectสมการโครงสร้างen_US
dc.subjectคณิตศาสตร์en_US
dc.subjectนักเรียนen_US
dc.subjectโครงสร้างอภิมานen_US
dc.titleการวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้างอภิมานงานวิจัยที่ศึกษาเกี่ยวกับปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐานen_US
dc.title.alternativeA Meta-analytic structural equation modeling of research about factors affecting mathematical process skills of basic education studentsen_US
dc.typeThesis
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาคุณลักษณะเบื้องต้นของงานวิจัยเกี่ยวกับปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน 2) ศึกษาอิทธิพลกำกับของคุณลักษณะงานวิจัยที่มีต่อค่าสัมประสิทธ์ิสหสัมพันธ์ของงานวิจัยเกี่ยวกับปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน และ 3) สร้างและตรวจสอบความตรงของโมเดลสมการโครงสร้างของปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน ตัวอย่าง ได้แก่ งานวิจัยที่ศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะและกระบวนการทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน จากมหาวิทยาลัย 22 แห่ง ที่พิมพ์เผยแพร่ในช่วงปี พ.ศ. 2542 – 2560 จำนวน 171 เล่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบบันทึกข้อมูลคุณลักษณะงานวิจัยและคู่มือลงรหัส โดยการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงบรรยาย วิเคราะห์ความแตกต่างโดยใช้สถิติ The Mann-Whitney U Test และสถิติ The Kruskal-Wallis One-Way Analysis of Variance Test วิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ และวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้าง ใช้โปรแกรม Mplus 7.4 ผลการวิจัยสรุปผล ดังนี้ 1. คุณลักษณะเบื้องต้นของงานวิจัย พบว่า งานวิจัยส่วนใหญ่ทำระหว่างปี 2553 – 2560 เป็นวิจัยเชิงทดลองวิทยานิพนธ์ปริญญาโท สาขาคณิตศาสตร์ของสถาบันภาคกลาง มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบ มีสมมติฐานแบบมีทิศทาง ตัวอย่างเป็นนักเรียนมัธยมตอนต้นสังกัดสานักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานเลือกโดยใช้ความน่าจะเป็น เครื่องมือ ได้แก่ นวัตกรรม แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบ แบบสอบถาม และวิเคราะห์โดยใช้สถิติบรรยายและการทดสอบที 2. ค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านการจัดการศึกษากับทักษะกระบวนการ ทางคณิตศาสตร์ มีความแตกต่างสถาบันของผู้วิจัย ค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านครอบครัวกับทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์มีความแตกต่างตามประเภทสมมติฐานงานวิจัยและแหล่งที่มาของกลุ่มตัวอย่าง ค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านนักเรียนกับทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์มีความแตกต่างตามวัตถุประสงค์งานวิจัย แบบแผนงานวิจัย ประเภทของเครื่องมือ ประเภทของการวิเคราะห์ข้อมูล และประเภทสมมติฐานงานวิจัย ไม่มีคุณลักษณะงานวิจัยใดทำให้ค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านการจัดการศึกษากับปัจจัยด้านนักเรียนและค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านครอบครัวกับปัจจัยด้านนักเรียนแตกต่างกัน 3. โมเดลสมการโครงสร้างปัจจัยที่ส่งผลต่อทักษะและกระบวนการทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน มีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเมทริกซ์สัมประสิทธ์สหสัมพันธ์รวมในระดับดี โดยปัจจัยด้านนักเรียนมีอิทธิพลรวมและอิทธิพลทางตรงส่วนปัจจัยด้านการจัดการศึกษามีอิทธิพลทางอ้อมต่อทักษะกระบวนการทางคณิตศาสตร์มากที่สุดen_US
Appears in Collections:EDU: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
580232029 เสาวลักษณ์ ไชยมงคล.pdf18.7 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.