Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69925
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYao Lanen_US
dc.contributor.authorRatanawadee Chontawanen_US
dc.contributor.authorThitinut Akkadechanunten_US
dc.date.accessioned2020-10-08T08:36:17Z-
dc.date.available2020-10-08T08:36:17Z-
dc.date.issued2016en_US
dc.identifier.citationNursing Journal 43,2 (Apr-Jun 2016) 116-128en_US
dc.identifier.issn0125-5118en_US
dc.identifier.urihttps://he02.tci-thaijo.org/index.php/cmunursing/article/view/74647/60163en_US
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69925-
dc.descriptionNurse Journal is an academic journal that disseminates nursing knowledge and midwifery, including new knowledge in health and is a medium for exchanging knowledge and opinions about the nursing profession and creating related relationships. Good relationship between colleagues and the image of the nursing profession, prepared by the Nurses Association of Thailand 4 times per year Nurse Journal is an academic journal that disseminates nursing knowledge and midwifery, including new knowledge in health and is a medium for exchanging knowledge and opinions about the nursing profession and creating related relationships. Good relationship between colleagues and the image of the nursing profession, prepared by the Nurses Association of Thailand 4 times per yearen_US
dc.description.abstractQuality of work life (QWL) of health professionals is an important component in the healthcare system to achieve positive organizational outcomes. Studies have indicated a relationship between organizational culture and nurses’ quality of work life. The purpose of this descriptive correlational study were to describe the characteristics of organizational culture, to identify the level of quality of work life, and to explore the relationship betweeneach dimension of organizational culture and quality of work life among nurses in tertiary hospitals in Yunnan Province, the People’s Republic of China. The subjects were 416 nursesfrom six tertiary hospitals in Yunnan Province. Research instruments were the OrganizationalCulture Profile (OCP) and the Quality of Work Life Scale (QWLS). The reliability of the OCP and the QWLS were .93, and .91, respectively. Data were analyzed using descriptive statisticsand Spearman’s Rank-Order Correlation. The results of this study are as follows: 1. Four dimensions of organizational culture including competitiveness, performance orientation, stability, and social responsibility were prominent. The other 3 dimensions, namely supportiveness, innovation, and emphasis on rewards were perceived as lessprominent. 2. The overall mean score of quality of work life was at a moderate level. 3.Two dimensions of organizational culture, including supportiveness and emphasis on rewards, had strong positive relationships with quality of work life. Two dimensions, innovation and stability, had moderate positive relationships with quality of work life. Threedimensions, competitiveness, performance orientation and social responsibility, had weak positive relationships with quality of work life. The results of this study provide basic information for nurse administrators and hospitaladministrators to develop hospital policies and strategies to improve organizational culture in order to enhance quality of work life among nurses. คุณภาพชีวิตการทำงานของบุคลากรด้านสุขภาพเป็นองค์ประกอบที่สำคัญของระบบบริการสุขภาพเพื่อบรรลุผลลัพธ์เชิงบวกขององค์กร การศึกษาพบว่ามีความสัมพันธ์ระหว่างวัฒนธรรมองค์กรกับคุณภาพชีวิตการทำงานของพยาบาล วัตถุประสงค์ของการศึกษาเชิงพรรณนาหาความสัมพันธ์ครั้งนี้เพื่ออธิบายลักษณะวัฒนธรรมองค์กรและระบุระดับของคุณภาพชีวิตการทำงานรวมทั้งศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างวัฒนธรรมองค์กรในแต่ละด้านกับคุณภาพชีวิตการทำงานของพยาบาลในโรงพยาบาลตติยภูมิ มณฑลยูนนาน ประเทศสาธารณรัฐประชาชนจีน กลุ่มตัวอย่างเป็นพยาบาลจำนวน 416 คนจากโรงพยาบาลตติยภูมิ6 แห่งในมณฑลยูนนาน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แบบประเมินวัฒนธรรมองค์กรและแบบวัดคุณภาพชีวิตการทำงาน ค่าความเชื่อมั่นของแบบประเมินวัฒนธรรมองค์กรและแบบวัดคุณภาพชีวิตการทำงานคือ .93 และ .91 ตามลำดับ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนาและค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สเปียร์แมน ผลการวิจัยพบว่า 1. ลักษณะของวัฒนธรรมองค์กรใน 4 องค์ประกอบ ได้แก่ การแข่งขัน การมุ่งเน้นผลการปฏิบัติงาน ความมั่นคง และความรับผิดชอบต่อสังคมมีความโดดเด่น ส่วนวัฒนธรรมองค์กรในอีก 3 องค์ประกอบได้แก่ด้านการสนับสนุน นวัตกรรม และการเน้นการให้รางวัลมีความโดดเด่นน้อยกว่า คะแนนเฉลี่ยโดยรวมของคุณภาพชีวิตการทำงานอยู่ในระดับปานกลาง องค์ประกอบ 2 ประการของวัฒนธรรมองค์กรได้แก่ การสนับสนุนและการเน้นการให้รางวัลมีความสัมพันธ์ในระดับมากกับคุณภาพชีวิตการทำงาน อีก 2 องค์ประกอบคือนวัตกรรมและความมั่นคงมีความสัมพันธ์ระดับปานกลางกับคุณภาพชีวิตการทำงาน ส่วนอีก 3 องค์ประกอบได้แก่การแข่งขัน การมุ่งเน้นผลการปฏิบัติงานและความรับผิดชอบต่อสังคมมีความสัมพันธ์ระดับต่ำกับคุณภาพชีวิตการทำงาน ผลของการศึกษาครั้งนี้สามารถเป็นข้อมูลพื้นฐานสำหรับผู้บริหารการพยาบาลและผู้บริหาร โรงพยาบาลในการพัฒนานโยบายและกลยุทธ์ด้านการบริหารเพื่อเพิ่มปรับปรุงวัฒนธรรมองค์กรของพยาบาลอันจะเป็นการเพิ่มคุณภาพชีวิตการทำงานของพยาบาลต่อไปen_US
dc.language.isoEngen_US
dc.publisherFaculty of Nursing, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjectOrganizational Cultureen_US
dc.subjectQuality of Work Lifeen_US
dc.subjectNurseen_US
dc.subjectTertiary hospitalen_US
dc.subjectวัฒนธรรมองค์กรen_US
dc.subjectคุณภาพชีวิตการทำงานen_US
dc.subjectพยาบาลโรงพยาบาลตติยภูมิen_US
dc.titleOrganizational Culture and Quality of Work Life Among Nursesin Tertiary Hospitals, Yunnan Province, The People’s Republic of Chinaen_US
dc.title.alternativeวัฒนธรรมองค์กรและคุณภาพชีวิตการทำงานของพยาบาลในโรงพยาบาลตติยภูมิ มณฑลยูนนาน ประเทศสาธารณรัฐประชาชนจีนen_US
Appears in Collections:CMUL: Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.