Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69915
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPrasansa Parajulien_US
dc.contributor.authorRatanawadee Chontawanen_US
dc.contributor.authorThitinut Akkadechanunten_US
dc.date.accessioned2020-10-08T08:36:17Z-
dc.date.available2020-10-08T08:36:17Z-
dc.date.issued2016en_US
dc.identifier.citationNursing Journal 43,2 (Apr-Jun 2016) 100-115en_US
dc.identifier.issn0125-5118en_US
dc.identifier.urihttps://he02.tci-thaijo.org/index.php/cmunursing/article/view/74643/60160en_US
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69915-
dc.descriptionNurse Journal is an academic journal that disseminates nursing knowledge and midwifery, including new knowledge in health and is a medium for exchanging knowledge and opinions about the nursing profession and creating related relationships. Good relationship between colleagues and the image of the nursing profession, prepared by the Nurses Association of Thailand 4 times per year Nurse Journal is an academic journal that disseminates nursing knowledge and midwifery, including new knowledge in health and is a medium for exchanging knowledge and opinions about the nursing profession and creating related relationships. Good relationship between colleagues and the image of the nursing profession, prepared by the Nurses Association of Thailand 4 times per yearen_US
dc.description.abstractClinical performance appraisal of nursing students is essential for ensuring that they will be qualified nurse graduates. Several factors were found to be related to clinical performance. This descriptive correlation study aimed to explore clinical performance and to identify the relationship between clinical performance and its related factors, including self concept and academic achievement of nursing students in nursing colleges of Kathmandu, Nepal. The sample consists of 185 nursing students from 12 nursing colleges. Research instruments were the Six Dimension of Nursing Performance Scale (6-D Scale) and the Professional Self Concept Nurse Instrument (PSCNI). The Cronbach’s alpha coefficient of the 6-D Scale and the PSCNI were .96 and .84 respectively. Data were analyzed using descriptive statistics and Spearman’s Rank-Order correlation coefficient. The results of the study revealed that:1. Self concept as perceived by nursing students was at a moderate level.2. Clinical performance as perceived by nursing students was at a high level. 3. There was a statistically significant positive moderate correlation between self concept and clinical performance.4. There was a statistically significant positive weak correlation between academic achievement and clinical performance.Results from this study could be used as baseline information for administrators of nursing institutions in developing strategies to enhance clinical performance of nursing students by considering its related factors. การประเมินการปฏิบัติงานในคลินิกของนักศึกษาพยาบาลเป็นสิ่งจำเป็นเพื่อที่จะได้มั่นใจว่านักศึกษาพยาบาลจะเป็นผู้สำเร็จการศึกษาที่มีคุณสมบัติเหมาะสม การศึกษาพบว่ามีปัจจัยหลายอย่างเกี่ยวข้องกับการปฏิบัติงานในคลินิก การวิจัยเชิงพรรณาหาความสัมพันธ์ครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่ออธิบายการปฏิบัติงานในคลินิกและเพื่อระบุความสัมพันธ์ระหว่างการปฏิบัติงานในคลินิกกับปัจจัยที่เกี่ยวข้อง ได้แก่ อัตตมโนทัศน์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาพยาบาลในวิทยาลัยพยาบาล กรุงกาฐมาณฑุ ประเทศเนปาล กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษาพยาบาลจำนวน 185 ราย จากวิทยาลัยพยาบาล 12 แห่ง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบวัดการปฏิบัติงานของพยาบาล 6 มิติ(6-D Scale) และเครื่องมือวัดอัตตมโนทัศน์ของวิชาชีพพยาบาล (PSCNI) ซึ่งมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ครอนบาคของแบบวัด 6-D Scale และ PSCNI เท่ากับ .96 และ .84 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนาและค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบลำดับที่ของสเปียร์แมน ผลการวิจัยพบว่า 1. อัตตมโนทัศน์ตามรับรู้โดยนักศึกษาพยาบาลอยู่ในระดับปานกลาง 2. การปฏิบัติงานในคลินิกตามรับรู้โดยนักศึกษาพยาบาลอยู่ในระดับสูง 3. อัตตมโนทัศน์มีความสัมพันธ์เชิงบวกในระดับปานกลางกับการปฏิบัติงานในคลินิกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 4. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนมีความสัมพันธ์เชิงบวกในระดับต่ำกับการปฏิบัติงานในคลินิกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ผลการศึกษาครั้งนี้สามารถใช้เป็นข้อมูลพื้นฐานสำหรับผู้บริหารสถาบันการศึกษาพยาบาล ในการพัฒนา กลยุทธ์เพื่อเพิ่มพูนการปฏิบัติงานในคลินิกของนักศึกษาพยาบาลโดยคำนึงถึงปัจจัยที่เกี่ยวข้องen_US
dc.language.isoEngen_US
dc.publisherFaculty of Nursing, Chiang Mai Universityen_US
dc.subjectAcademic achievementen_US
dc.subjectSelf concepten_US
dc.subjectClinical performanceen_US
dc.subjectNursing studentsen_US
dc.subjectอัตตมโนทัศน์en_US
dc.subjectการปฏิบัติงานในคลินิกen_US
dc.subjectนักศึกษาพยาบาลen_US
dc.titleFactors Related to Clinical Performance of Nursing Studentsin Nursing Colleges, Kathmandu, Nepalen_US
dc.title.alternativeปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการปฏิบัติงานในคลินิกของนักศึกษาพยาบาล วิทยาลัยพยาบาล เมืองกาฐมาณฑุ ประเทศเนปาลen_US
Appears in Collections:CMUL: Journal Articles

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.