Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69605
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Asst. Prof. Dr. Atichart Harncharnchai | - |
dc.contributor.author | He Xin | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T01:45:05Z | - |
dc.date.available | 2020-08-17T01:45:05Z | - |
dc.date.issued | 2020-04 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69605 | - |
dc.description.abstract | Most of newly arrived Chinese students who study abroad for Thai universities face a significant communication gap. A survey at College of Arts, Media and Technology (CAMT), Chiang Mai University has shown that language barriers between Chinese students and Thai academic service staffs caused ineffective results in problem solving related to educational service tasks. This study aims to identify Chinese productive vocabulary extracted from the keywords of frequently asked questions in 3 domains including academic sppor, sdens aciiies, and life assisance. Knowledge management is used for the design concept of the research methods. Document reviews and in-Depth interviews with experts were used during the first stage to find frequently asked questions and answers. Keywords and phrases of 3 different domains were then extracted using a part of speech of Linguistic approach. The assessment of keywords to identify the real productive vocabulary was done by experts who had experiences or deal with the domain tasks. Analysis of the responses showed that there were a number of 92 words representing the productive vocabulary in this context. Conducting 20-hour intensive course with scenario test, final result also points that the Chinese productive vocabulary has somewhat positive effects on the staff performances in relation with communication and problem solving with Chinese students. Future research is needed to develop other domain-specific productive vocabulary of different units throughout the university. Finally, to sustain the knowledge management cycle, new disruptive technologies and tools such as Chatbot can be applied for the development of the system to support the knowledge reuse. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | Chinese Productive Vocabulary for Problem Solving in Educational Service | en_US |
dc.title.alternative | คําศัพท์เชิงการใช้งานภาษาจีนสําหรับการแก้ปัญหาในงานบริการการศึกษา | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | นักศึกษาจีนใหม่ที่ศึกษาต่อในต่างประเทศของมหาวิทยาลัยไทยส่วนใหญ่มักประสบปัญหาใน เรื่องช่องว่างของการสื่อสารจากการสํารวจข้อมูลของวิทยาลัยศิลปะ สื่อ และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัย เชียงใหม่ พบว่า อุปสรรคทางด้านภาษาระหว่างนักศึกษาจีนและเจ้าหน้าที่ที่ให้บริการด้านการศึกษา ส่งผลให้การแก้ปัญหาในงานด้านบริการการศึกษาขาดประสิทธิภาพ การศึกษาวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อระบุคําศัพท์เชิงการใช้งานภาษาจีนที่สกัดได้จากคําหลักของคําถามที่มักถูกถามบ่อยในหัว ข้อความรู้ 3 เรื่อง ได้แก่ งานสนับสนุนการศึกษา งานกิจกรรมนักศึกษา และงานช่วยเหลือด้านการใช้ ชีวิตของนักศึกษา การจัดการความรู้ถูกนํามาใช้เป็นหลักการในการออกแบบวิธีการดําเนินงานวิจัย การตรวจสอบ เอกสารและการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้เชี่ยวชาญถูกนํามาใช้ในขั้นตอนแรกเพื่อค้นหาคําถามและ คําตอบที่ถูกถามบ่อย คําหลักและวลีสําคัญใน 3 หัวข้อความรู้ถูกสกัดตามชนิดของคําที่แบ่งตาม ไวยากรณ์ โดยใช้หลักการทางด้านภาษาศาสตร์ การประเมินคําหลักเพื่อระบุคําศัพท์เชิงการใช้งาน จริงดําเนินการโดยผู้เชี่ยวชาญที่มีประสบการณ์หรือเกี่ยวข้องโดยตรงกับงานของโดเมนดังกล่าว ผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้จากผู้เชี่ยวชาญ พบว่า คําศัพท์เชิงการใช้งานมีจํานวนทั้งสิ้น 92 คํา ในบริบทของงานวิจัย จากการทดสอบโดยใช้สถานการณ์ภายหลังการฝึกอบรมหลักสูตรเข้มข้น จํานวน 20 ชั่วโมง พบว่า คําศัพท์เชิงการใช้งานภาษาจีนส่งผลค่อนข้างทางบวกต่อประสิทธิภาพใน ด้านการสื่อสารและการแก้ปัญหาให้กับนักศึกษาจีนของพนักงาน งานวิจัยในอนาคตสามารถ พัฒนาคําศัพท์เชิงการใช้งานของหัวข้อความรู้เฉพาะของหน่วยงานต่างๆ ในมหาวิทยาลัย ท้ายที่สุดการประยุกต์ใช้เทคโนโลยีพลิกผันและเครื่องมือต่างๆ เช่น แชทบอทจะช่วยสนับสนุนให้เกิดการนํา ความรู้ไปใช้ซ้ํารวมถึงวงจรการจัดการความรู้ในงานมีความความยั่งยืน | en_US |
Appears in Collections: | CAMT: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
612132029 He Xin.pdf | 4.65 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.