Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69444
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAsst.Prof.Dr.Worawit Janchai-
dc.contributor.advisorAsst.Prof.Dr.Noppon Choosri-
dc.contributor.authorLiu Xinen_US
dc.date.accessioned2020-08-08T02:29:27Z-
dc.date.available2020-08-08T02:29:27Z-
dc.date.issued2020-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69444-
dc.description.abstractThe study focuses on new teachers training process in Chinese language teaching in Chiang Mai, Thailand. As China getting more and more attention in global, there are a lot of students hoping to learn Chinese in Chiang Mai. However, to hire an excellent Chinese teacher is very hard. Many Chinese teachers in Chiang Mai are the students who are learning in universities, so almost of them lack teaching experience. Therefore, there should be a training process before these new Chinese teachers starting teaching at organization. However, based on analysis of the present new teacher training process, it showed that there is lacking skills of teacher’s teaching methods and teaching materials understanding. In this research, it will build a new training process for new Chinese teachers, which is a knowledge transfer model from experienced teachers to new teachers In this research, there are 4 objectives. The first is to identify the knowledge gap between new teachers and experienced teachers. The second is to analyze the previous new teachers training process in Chinese language teaching. The third is to design a new training process to the new Chinese teachers. And the last is to validate the reliability of the new teachers training process This research is intended to design a new training process for contemporary Chinese teachers based on knowledge creation model and learning evaluation model, hoping to improve new teacher’s teaching competency and satisfaction of students and parents. Knowledge creation model will analyze the required knowledge that should deliver to new teachers when they take training. Moreover, the learning evaluation model will analyze the way to deliver the required knowledge to new teachers. To guarantee the reliability of the new training process, there will design the measurements at each training level In this research, it will show the results in implementing the new training process. After the new teachers attend the new training process for 3 months, new teachers can perform better than pervious teachers, which can be proved by students’ performance. In the real implement, there are 2 main outcomes. First, the students test score is much higher than previous students. Second, there are less students dropping out. And it can attract more Thai students to learn Chinese language in organization Above all, this research hopes to help more new Chinese teachers to teach Chinese language in Chiang Mai. It aims to introduce the new training for new Chinese teachers. In this approach, it can serve to attract more students to learn Chinese in AILC and contribute to Chinese language learning in Chiang Mai, Thailanden_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectKnowledge Managementen_US
dc.subjectKnowledge Transferen_US
dc.subjectKnowledge Creationen_US
dc.subjectLearning Evaluationen_US
dc.subjectChinese Language Teachers Trainingen_US
dc.titleKnowledge Transfer Model for New Teacher Training Process in Chinese Language Teachingen_US
dc.title.alternativeรูปแบบการถ่ายโอนความรู้สำหรับกระบวนการฝึกอบรมครูใหม่ในการสอนภาษาจีนen_US
dc.typeThesis
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้ มุ่งเน้นไปที่กระบวนการฝึกอบรมครูใหม่ในการสอนภาษาจีนในจังหวัดเชียงใหม่ ประเทศไทย ด้วยประเทศจีนได้รับความสนใจจากทั่วโลกมากขึ้นเรื่อยๆ มีนักเรียนจำนวนมากต้องการเรียนภาษาจีนที่จังหวัดเชียงใหม่ แต่การจ้างครูสอนภาษาจีนที่ยอดเยี่ยมนั้นเป็นเรื่องยากมาก ครูชาวจีนหลายคนในจังหวัดเชียงใหม่เป็นนักเรียนที่เรียนอยู่ในมหาวิทยาลัย และส่วนใหญ่จะขาดประสบการณ์ในการสอนภาษาจีน ดังนั้นควรมีกระบวนการฝึกอบรมก่อนที่ครูชาวจีนใหม่เหล่านี้จะเริ่มสอนในองค์การสอนภาษา อย่างไรก็ตามจากการวิเคราะห์กระบวนการฝึกอบรมครูใหม่ในปัจจุบัน แสดงให้เห็นว่ามีการขาดทักษะการสอนและการทำความเข้าใจสื่อการสอนไม่เพียงพอ ดังนั้น ในการศึกษานี้จะสร้างกระบวนการฝึกอบรมใหม่สำหรับครูชาวจีนใหม่ซึ่งเป็นรูปแบบการถ่ายโอนความรู้จากครูที่มีประสบการณ์ไปยังถึงครูใหม่ การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 4 ประการ ประการแรกคือเพื่อระบุช่องว่างความรู้ระหว่างครูใหม่และครูที่มีประสบการณ์ ประการที่สองคือเพื่อวิเคราะห์กระบวนการฝึกอบรมครูใหม่ในการสอนภาษาจีนในอดีต ประการที่สามคือเพื่อออกแบบกระบวนการฝึกอบรมใหม่ให้กับครูชาวจีนคนใหม่ และประการสุดท้ายคือเพื่อตรวจสอบความเชื่อถือได้ของกระบวนการฝึกอบรมครูใหม่ การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อออกแบบกระบวนการฝึกอบรมใหม่สำหรับครูสอนภาษาจีนร่วมสมัยโดยใช้รูปแบบการสร้างความรู้และรูปแบบการประเมินการเรียนรู้ เพื่อปรับปรุงความสามารถในการสอนของครูใหม่และเพิ่มความพึงพอใจของนักเรียนและผู้ปกครอง รูปแบบการสร้างความรู้จะวิเคราะห์ความรู้ที่ต้องการซึ่งควรมอบให้กับครูใหม่เมื่อพวกเขาเข้ารับการฝึกอบรม นอกจากนี้รูปแบบการประเมินผลการเรียนรู้นี้จะวิเคราะห์วิธีการที่ครูใหม่ได้รับความรู้ที่ต้องการ และเพื่อให้มั่นใจในความเชื่อถือได้ของกระบวนการฝึกอบรมใหม่ ก็จะมีการวัดผลได้รับการออกแบบในแต่ละระดับการฝึกอบรม ในการศึกษานี้ จะแสดงผลลัพธ์ในการใช้กระบวนการฝึกอบรมใหม่ หลังจากที่ครูใหม่เข้าร่วมกระบวนการฝึกอบรมใหม่เป็นเวลา 3 เดือนแล้ว ครูคนใหม่สามารถทำงานได้ดีกว่าครูเก่าซึ่งสามารถพิสูจน์ได้จากผลการเรียนของนักเรียน ในการใช้งานจริง มีผลลัพธ์หลักสองอัน ประการแรกคือ คะแนนสอบของนักเรียนนั้นจะสูงกว่านักเรียนคนก่อน ประการที่สองมีจำนวนนักเรียนที่ลาออกลดลง และสามารถดึงดูดนักเรียนไทยให้เรียนรู้ภาษาจีนในองค์กรนั้นได้มากขึ้น สิ่งสำคัญที่สุดคือ ด้วยการศึกษาครั้งนี้ หวังว่าจะช่วยครูชาวจีนใหม่ๆ ที่สอนภาษาจีนในเชียงใหม่ได้มากขึ้น และมีวัตถุประสงค์เพื่อแนะนำการฝึกอบรมใหม่สำหรับครูชาวจีนใหม่ ด้วยวิธีนี้ สามารถดึงดูดนักเรียนให้เรียนรู้ภาษาจีนที่ศูนย์ AILC มากขึ้นและมีส่วนร่วมในการสร้างผลงานในด้านการเรียนรู้ภาษาจีนในจังหวัดเชียงใหม่ของประเทศไทยen_US
Appears in Collections:CAMT: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
582131005 Liu Xin.pdf2 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.