Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69129
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอ.ดร.เอื้อบุญ เอกะสิงห์-
dc.contributor.authorทิพย์พิมล ดวงจันทร์en_US
dc.date.accessioned2020-07-27T07:58:57Z-
dc.date.available2020-07-27T07:58:57Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69129-
dc.description.abstractThe objective of this independent study was to study marketing mix factors which affected employees of Northern Industry in Lamphun towards their selecting of coffee shops. The samples were 400 employees who had used services at coffee shops in Lamphun and the vicinities. The samples were conveniently selected. The data was analysed using descriptive statistics which consisted of frequency, percentage and mean, including inferential statistics to investigate the differences among the employees’ personal information, namely gender, position, and income. The results of the study showed that most questionnaire respondents were female, 26-35 years old. They worked in manufacturing section. Their average monthly income was 10,001-20,000 baht. Most respondents had Bachelor’s degree. They visited Amazon Cafe the most. They went there once a week, during weekends. The most favourite beverage was coffee. They liked to take it home. The period they used services the most was 12.01-15.00 hours. At each visit, 2-3 people bought the products. Their expense for each visit was 51-100 baht per person. The most suitable and affordable price for a cup of coffee for them was 21-50 baht. They knew about the coffee shops in Lamphun from Facebook. From the analysis of marketing mix factors, it was found that the questionnaire respondents ranked all 7 factors at the high level, in the following order: price, personnel, service process, place, physical construction and appearance, product, and marketing promotion. The first 10 sub-factors that the questionnaire respondents ranked at the highest level were as follows: the staff was friendly, the price matched the taste and quality, the products and containers were hygienic, the price list was clearly displayed, the service was fast, the shop was in a convenient location, the coffee tasted good, the staff were well dressed and well presented, there was free wifi, and the cups were attractive. From the study of the differences between personal information namely gender, position and monthly income towards the 7 marketing mix factors, it was found that the employees that had different gender and monthly income had different opinions towards product, marketing promotion, survive process, and physical construction and appearance. Employees with different positions had different opinions towards all 7 factors.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อพนักงานในเขตนิคม อุตสาหกรรมจังหวัดลำพูนในการเลือกร้านกาแฟen_US
dc.title.alternativeMarketing Mix Affecting Employees of Northern Region Industrial Estate, Lamphun Province Towards Choosing Coffee Shopsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อพนักงานในเขตนิคมอุตสาหกรรมจังหวัดลำพูน ในการเลือกใช้บริการร้านกาแฟ โดยใช้แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นพนักงานที่ทำงานในเขตนิคมอุตสาหกรรมจังหวัดลำพูน และเคยใช้บริการร้านกาแฟที่ตั้งอยู่ในจังหวัดลำพูนหรือพื้นที่ใกล้เคียง จำนวน 400 คน ซึ่งวิธีการสุ่มตัวอย่างเป็นแบบตามสะดวก และได้นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อย และค่าเฉลี่ย รวมทั้งใช้สถิติเชิงอนุมานในการทดสอบความแตกต่างของปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ ตำแหน่ง และรายได้ของผู้ตอบแบบสอบถาม ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีช่วงอายุ 26 – 35 ปี ประกอบอาชีพพนักงานฝ่ายผลิต มีช่วงรายได้เฉลี่ยต่อเดือนคือ 10,001 – 20,000 บาท มีวุฒิการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี ส่วนใหญ่ใช้บริการร้านกาแฟอเมซอนคาเฟ่ ใช้บริการร้านกาแฟ 1 ครั้งต่อสัปดาห์ ในวันเสาร์-อาทิตย์ สินค้าที่นิยมบริโภคในร้านกาแฟ คือ เครื่องดื่มกาแฟ โดยนิยมซื้อกลับบ้าน ช่วงเวลาที่ใช้บริการมากที่สุด คือ 12.01 - 15.00 น. ไปใช้บริการครั้งละ 2 – 3 คน มีค่าใช้จ่ายในการใช้บริการโดยเฉลี่ยต่อคนต่อครั้ง 51 – 100 บาท ราคากาแฟต่อแก้วที่เหมาะสมและสามารถจ่ายได้ คือ 21 – 50 บาท และรู้จักร้านกาแฟในลำพูนและพื้นที่ใกล้เคียงจากเฟสบุ๊ค ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อพนักงานในเขตนิคมอุตสาหกรรม จังหวัดลำพูน ในการเลือกใช้บริการร้านกาแฟ พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับความสำคัญอยู่ในระดับมากทั้ง 7 ด้าน โดยปัจจัยด้านราคามีความสำคัญมากที่สุด รองลงมา คือ ปัจจัยด้านบุคคล ปัจจัยด้านกระบวนการให้บริการ ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ปัจจัยด้านการสร้างและการนำเสนอลักษณะทางกายภาพ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ และปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ ผลการศึกษาปัจจัยย่อยของส่วนประสมการตลาดที่ผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญมากที่สุด 10 อันดับแรกได้แก่ พนักงานมีมนุษยสัมพันธ์ที่ดี ยิ้มแย้ม แจ่มใส ราคาเหมาะสมกับรสชาติและคุณภาพ ความสะอาด ของผลิตภัณฑ์ ภาชนะบรรจุ มีเมนูและป้ายบอกราคาที่ชัดเจน มีความรวดเร็วในการให้บริการ ร้านหาง่าย เดินทางไปสะดวก รสชาติของกาแฟ พนักงานมีบุคลิกภาพและแต่งกายสะอาด มีบริการให้สัญญาณอินเตอร์เน็ตฟรี และภาชนะบรรจุน่าซื้อ น่ารับประทาน ตามลำดับ ผลการทดสอบความแตกต่างของปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ ตำแหน่ง และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน กับความคิดเห็นต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดทั้ง 7 ด้าน พบว่า พนักงานนิคมอุตสาหกรรมลำพูนที่มี เพศ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกัน ให้ความสำคัญต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านกระบวนการให้บริการ และด้านการสร้างและนำเสนอลักษณะทางกายภาพแตกต่างกัน ส่วนพนักงานนิคมอุตสาหกรรมลำพูนที่มีตำแหน่งงานแตกต่างกัน ให้ความสำคัญต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดทั้ง 7 ด้านแตกต่างกันen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.