Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69123
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์อรชร มณีสงฆ์-
dc.contributor.authorณภัทรามณ จึงตระกูลen_US
dc.date.accessioned2020-07-27T07:58:25Z-
dc.date.available2020-07-27T07:58:25Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69123-
dc.description.abstractThis study aimed to analyze customers of the Star Avenue Lifestyle Mall. Questionnaires were used as the tool to collect data from 300 samples who were the customers of the Star Avenue Lifestyle Mall and those were selected by the area random sampling method. Data obtained were, then, analyzed by the descriptive statistics: frequency, percentage, and means, the inferential statistics: T-test, and the One Way ANOVA (F-test). The findings presented that most respondents were female in the age of 20-29 years old and single. They hold the bachelor’s degree as their highest level education and recently were the student. They got average monthly income at less than 15,000 Baht and resided in Chiang Mai province. According to the study on customer behavior in receiving services at the Star Avenue Lifestyle Mall, the results revealed that most of them took restaurant and beverage services. They usually visited the Star Avenue Lifestyle Mall in the evening (18.01-24.00 hrs) of the convenient day with uncertain frequency and with the average amount of expenses at 500-2,000 Baht. Most of them made the decision to visit the Star Avenue Lifestyle Mall by themselves with the reason of its convenient location. The majority perceived information of the Star Avenue Lifestyle Mall from the recommendations of acquaintances and would return to the studied mall in the future. According to the study on four marketing mix factors that might affect customer decision towards receiving services at the Star Avenue Lifestyle Mall, the results suggested that all studied factors namely place, product, price, and promotion, respectively affected the customer decision at high level. The top ten sub-factors, as listed in descending order, which affected the customer purchasing decision were the convenient location near community area, bus station, school, hospital, and tourist attractions, the uniqueness-beauty-and modernity of the studied mall, the proper zoning arrangement which was convenient and easy to purchase products or services, as well as the full facilities such as parking space, toilets, resting area, bins, and ATM services as equally found in all zones, the large, clear, clean, and beautiful area, the diversity of shops, the availability of trendy products and services, the attractive promotions (discount/redeem/reward/premium), the quality of products or services, the safety to walk around in the studied mall, and the large size of billboards to promote the studied mall at many visible places. In addition, the results presented that in an overview, the respondents in different ranges of age and monthly income had different concern on place factor, especially on the sub-factor of convenient location near community area, bus station, school, hospital, and tourist attractions, at 0.05 level of statistical significance. In the meanwhile, the respondents in different groups of career had different concern on price factor, especially on the sub-factor of appropriate service hours, at 0.05 level of statistical significance. Those respondents who were interested in different types of product or service had different concern on promotion factor, especially on the sub-factor of fame of the Star Avenue Lifestyle Mall, at .05 level of statistical significance.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการวิเคราะห์ลูกค้าของสตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์en_US
dc.title.alternativeCustomer Analysis of The Star Avenue Lifestyle Mallen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ลูกค้าของสตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นประชากรที่ใช้บริการของสตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ จำนวน 300 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบโควต้าตามโซนพื้นที่ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย และสถิติอนุมานเพื่อทดสอบค่าเฉลี่ย ประกอบด้วย การทดสอบที (t-test) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว หรือ One Way ANOVA (F -test ) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีช่วงอายุ 20 - 29 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาสูงสุดปริญญาตรี อาชีพนักเรียน / นักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนไม่เกิน 15,000 บาท และพักอาศัยอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ ผลการศึกษาเกี่ยวกับพฤติกรรมการใช้บริการ สตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่จะซื้อ หรือใช้บริการประเภทร้านอาหาร และเครื่องดื่ม มักจะเข้าไปใช้บริการในสตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ ตามวันที่มีความสะดวก ในช่วงเย็น (18.01 - 24.00) บ่อยที่สุด แต่ความถี่ในการใช้บริการนั้นไม่แน่นอนแล้วแต่โอกาส จำนวนเงินที่ใช้จ่ายโดยเฉลี่ย 500 -2,000 บาท ซึ่งจะตัดสินใจมาซื้อสินค้า หรือใช้บริการในสตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ ด้วยตนเองมากที่สุด สำหรับเหตุผลที่ผู้ตอบแบบสอบถามเลือกซื้อสินค้าหรือใช้บริการที่สตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ เพราะการเดินทางสะดวกสบาย ส่วนใหญ่ได้รับข้อมูลเกี่ยวกับ สตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ โดยการแนะนำจากบุคคลที่รู้จัก และในอนาคตจะกลับมาซื้อสินค้า หรือใช้บริการที่สตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์อีก ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดทั้ง 4 ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของผู้บริโภคในการใช้บริการที่สตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ พบว่า มีผลต่อการตัดสินใจของผู้บริโภคในระดับมากทั้ง 4 ปัจจัย เรียงตามลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา และด้านการส่งเสริมการตลาด ปัจจัยย่อยเมื่อเรียงลำดับตามค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย พบว่าปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อ 10 อันดับแรก ได้แก่ ทำเลที่ตั้งสะดวกสบาย อยู่ใกล้แหล่งชุมชน สถานีขนส่งผู้โดยสาร โรงเรียน โรงพยาบาล และสถานที่ท่องเที่ยว ความมีเอกลักษณ์ ความสวยงาม และความทันสมัยของสตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ การจัดโซนร้านค้าเป็นสัดส่วน ทำให้สะดวก และง่ายต่อการเดินเลือกซื้อสินค้า หรือบริการ และมีสิ่งอำนวยความสะดวกครบครัน เช่น ที่จอดรถ ห้องน้ำ ที่พัก ถังขยะ และบริการตู้ ATM เท่ากันทุกโซน สถานที่กว้างขวาง ปลอดโปร่ง สะอาด สวยงาม ร้านค้าที่จำหน่ายสินค้าหรือให้บริการมีความหลากหลาย สินค้าหรือบริการมีความทันสมัย สินค้าหรือบริการมีการส่งเสริมการขายเพื่อจูงใจผู้บริโภค (ลด / แลก / แจก / แถม) สินค้าหรือบริการในร้านค้ามีคุณภาพ สถานที่มีความปลอดภัยในขณะที่เดินชมสินค้าหรือบริการ และการติดป้ายประชาสัมพันธ์ขนาดใหญ่ตามสถานที่ต่างๆ สามารถมองเห็นได้ชัดเจน ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีช่วงอายุต่างกัน และผู้ตอบแบบสอบถามที่รายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่างกัน ให้ความสำคัญต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดในภาพรวมปัจจัยด้านการจัดจำหน่าย และปัจจัยย่อย ทำเลที่ตั้งสะดวกสบาย อยู่ใกล้แหล่งชุมชน สถานีขนส่งผู้โดยสาร โรงเรียน โรงพยาบาล และสถานที่ท่องเที่ยว แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผู้ตอบแบบสอบถามที่เป็นกลุ่มอาชีพต่างกัน ให้ความสำคัญต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดปัจจัยด้านราคาในปัจจัยย่อย ช่วงเวลาเปิด - ปิดมีความเหมาะสม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผู้ตอบแบบสอบถามที่สนใจประเภทสินค้า หรือบริการต่างกัน ให้ความสำคัญต่อปัจจัยส่วนประสมการตลาดในปัจจัยย่อย ชื่อเสียงของสตาร์ เอวีนิว ไลฟ์สไตล์มอลล์ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.09 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.