Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68959
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ศิริพงษ์ ลดาวัลย์ ณ อยุธยา-
dc.contributor.authorณัฐพล โหตรภวานนท์en_US
dc.date.accessioned2020-07-21T05:45:46Z-
dc.date.available2020-07-21T05:45:46Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68959-
dc.description.abstractThe objectives of this study were to 1) compare the competencies of technical personnel in Squadron 411 at Wing 41 and technical personnel in Squadron 401 at Wing 4 2) compare morale and motivation of technical personnel in Squadron 411 at Wing 41 and Squadron 401 at Wing 4 3) guideline to enhance the competency of technical personnel in Squadron 411 at Wing 41 and Squadron 401 at Wing 4 4) guideline to improve the technical personnel morale and motivation in Squadron 411 at Wing 41 and Squadron 401 at Wing 4 The methodology of this study used quantitative research. The tool was questionnaires to collect data from target group. That was 54 staff from technical personnel in Squadron 411 at Wing 41 and 51 staff in Squadron 401 at Wing 4. The results show that: The competency of technical personnel in Squadron 411 at Wing 41 and Squadron 401 at Wing 4, in both knowledge and skills were high level in overall. The result of competency test found no difference between the two squadrons. The morale and motivation of technical personnel in Squadron 411 at Wing 41 and Squadron 401 at Wing 4 found that the morale and motivation of technical personnel in Squadron 411 was statistically significant at higher level than technical personnel in Squadron 401. The technical personnel in Squadron 411 at Wing 41 have morale and motivation in the highest level but the technical personnel in Squadron 401 at Wing 4 have just morale and motivation in high level. The guideline to enhance the competency of technical personnel in Squadron 411 at Wing 41 is to provide instructors and technical experts to give some advices and helping for off the job training, its means suspend from job temporary in order to take additional training outside workplace. For the guideline to enhance the competency of technical personnel in Squadron 401 at Wing 4 is to provide technical experts for coaching while operating or off the job training. That is observing activities in squadron and airbase. The guideline to improve the technical personnel morale and motivation in Squadron 411 at Wing 41 and Squadron 401 at Wing 4 suggested that both squadrons are similar, that is giving them opportunity to use their knowledge and abilities in a fully functional and independently, not too much control. The assignments should match their skills and knowledge in order to feel a sense of dignity in their work. The assignments should also be suitable position in order to instill a sense of responsibility and recognition skills, knowledge and works of subordinates and colleagues. The guideline to make satisfy their works is to improve and make a good relationship between colleagues, improved facilities, modern equipment for convenient and safety and definition of policies in workplace clearly and notify to acknowledge.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการศึกษาเปรียบเทียบสมรรถนะการทำงานของข้าราชการฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 กับ ฝูงบิน 401 กองบิน 4en_US
dc.title.alternativeA Comparative Study of The Competency of Officers in Aircraft Maintenance Unit Squadron 411 Wing 41 and Squadron 401 Wing 4en_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัย เรื่อง การศึกษาเปรียบเทียบสมรรถนะการทำงานของบุคลากรฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 กับฝูงบิน 401 กองบิน 4 มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาเปรียบเทียบสมรรถนะการทำงานของเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 และเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 2) ศึกษาเปรียบเทียบขวัญและแรงจูงใจในการทำงานของเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 และเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 3) ศึกษาแนวทางการปรับปรุงแก้ไขเพื่อให้เจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 และเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 มีสรรถนะการทำงานที่ดีขึ้น และ 4) ศึกษาแนวทางการปรับปรุงแก้ไขเพื่อให้เจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 และเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 มีขวัญและแรงจูงใจในการทำงานที่ดีขึ้น การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) โดยใช้แบบสอบถาม (Questionnaires) เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากประชากรเป้าหมายคือ เจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 จำนวน 54 คน และเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 จำนวน 51 คน ผลการสรุปของการศึกษาสรุปได้ดังนี้ ระดับสมรรถนะในการทำงานของเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 และเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 ทั้งในด้านความรู้ ด้านทักษะ โดยรวมอยู่ในระดับสูง และ จากการทดสอบระดับสมรรถนะของเจ้าหน้าที่ของทั้ง 2 ฝูงบิน พบว่าไม่มีความแตกต่างกัน ในส่วนของขวัญและแรงจูงใจในการทำงานของเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 และเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 พบว่าเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 มีขวัญและแรงจูงใจในการทำงานสูงกว่าเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ โดยเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 มีขวัญและแรงจูงใจในการทำงาน ในระดับสูงมาก ขณะที่เจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 มีขวัญและแรงจูงใจในการทำงานในระดับสูงเท่านั้น สำหรับแนวทางในการปรับปรุงแก้ไขให้มีสรรถนะในการทำงานที่มากขึ้นของเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 คือ การจัดวิทยากรและผู้เชี่ยวชาญคอยให้คำแนะนำ ช่วยเหลือ การฝึกอบรมนอกงาน คือ การหยุดพักการทำงานชั่วคราว เพื่อรับการฝึกอบรมนอกสถานที่ทำงานของผู้ฝึกอบรม และในส่วนของแนวทางในการปรับปรุงให้มีสรรถนะในการทำงานที่มากขึ้น ของเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 คือ การให้มีผู้เชี่ยวชาญสอนงานในขณะลงมือปฏิบัติงานจริง การฝึกอบรมนอกงาน คือ การศึกษาดูงานในฝูงบินและกองบิน แนวทางในการปรับปรุงแก้ไขให้มีขวัญกำลังใจในการทำงานให้ดีขึ้นที่เจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 411 กองบิน 41 และเจ้าหน้าที่ฝ่ายการช่าง ฝูงบิน 401 กองบิน 4 ให้ข้อเสนอแนะมีความคล้ายคลึงกันคือ การเปิดโอกาสให้ผู้ปฏิบัติงานสามารถใช้ความรู้ความสามารถในการทำงาน อย่างเต็มที่และมีอิสระ ไม่กำกับควบคุมมากเกินไป การมอบหมายงานที่ตรงกับทักษะความรู้ความสามารถ เพื่อให้เกิดความรู้สึกว่าได้ทำงานอย่างสมศักดิ์ศรี การมอบหมายภารกิจที่เหมาะสมกับตำแหน่ง เพื่อให้เกิดความสำนึกในความรับผิดชอบ และการยอมรับในทักษะ ความรู้ ความสามารถและผลงานของผู้ใต้บังคับบัญชาและผู้ร่วมงาน เป็นต้น สำหรับแนวทางการสร้างความพึงพอใจ ในการทำงานคือ การปรับปรุงและสร้างความสัมพันธ์ที่ดีเป็นอันหนึ่งอันเดียวกันระหว่างผู้ร่วมงาน การปรับปรุงสิ่งอำนวยความสะดวก อุปกรณ์เครื่องมือที่ทันสมัย สะดวก ปลอดภัย และการกำหนดนโยบายในการทำงานที่ชัดเจนและประกาศให้รับรู้โดยทั่วกัน เป็นต้นen_US
Appears in Collections:POL: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.34 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.