Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68924
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์พลสิทธิ์ สิทธิชมภู-
dc.contributor.authorธนรัตน์ ทนนวงค์en_US
dc.date.accessioned2020-07-21T05:38:37Z-
dc.date.available2020-07-21T05:38:37Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68924-
dc.description.abstractThis research aims to study into influence of new media and technology on way of life in changing in Urban Society by focusing on specification of a period of time, especially that which appears on media and technologies. The study was conducted through tracing the past, a questionnaire distributed to 400 respondents and an interview with 3 business operators. According to the findings, media and technologies do affect the ways of life, in particular a pattern of behavior related to decision making, for example, selection of restaurants and styles. Online media are the most highly used, and both the sample group and the business operators have increasingly employed them to assist in their decision making, commenting on what they prefer to be presented on these media: the name of their restaurant and a promotional campaign period. A specified period for having meal also results in behavioral change. They see that such a period affects other activities, which together consume less amount of time for use of restaurant service. However, the target group views that time limitation has an impact on them. The phenomenon occurring here represents influence of media and technologies, with time specification, which causes changes in daily ways of life.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleอิทธิพลของสื่อและเทคโนโลยีสมัยใหม่ที่ส่งผลต่อการเปลี่ยนแปลงวิถีชีวิตในสังคมเมืองen_US
dc.title.alternativeInfluence of New Media and Technology on Way of Life Changing in Urban Societyen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของสื่อและเทคโนโลยีสมัยใหม่ที่ส่งผลต่อการเปลี่ยนแปลงวิถีชีวิตในสังคมเมือง โดยมีการศึกษาเกี่ยวการบอกเวลา โดยเฉพาะการบอกเวลาที่ปรากฏในสื่อและเทคโนโลยี โดยศึกษาจากอดีตที่ผ่านมา และเก็บข้อมูลจากแบบสอบถามจำนวน 400ท่านและแบบสัมภาษณ์กลุ่มผู้ประกอบการจำนวน 3 ท่าน จากการศึกษาพบว่า อิทธิพลของสื่อและเทคโนโลยีสมัยใหม่ส่งผลต่อการเปลี่ยนแปลงวิถีชีวิตในสังคมเมืองจริง โดยเฉพาะพฤติกรรมในด้านต่างๆที่เปลี่ยนแปลงไป เช่น การตัดสินใจ การเลือกร้านอาหาร รูปแบบการรับประทานอาหาร โดยสื่อที่ได้รับความนิยมสูงสุดคือ สื่อออนไลน์ ทั้งกลุ่มตัวอย่างและกลุ่มผู้ประกอบการ พบว่ามีการใช้สื่อเหล่านี้มากขึ้นในการช่วยในการตัดสินใจ สังเกตได้จากสิ่งที่อยากให้แสดงบนสื่อต่างๆคือ ชื่อร้านและระยะเวลาการจัดโปรโมชั่นต่างๆ การกำหนดเวลาในการเข้ารับประทานอาหารส่งผลให้เกิดการเปลี่ยนแปลงในด้านพฤติกรรมเช่นเดียวกัน โดยคิดว่าเวลาที่ถูกกำหนดในการรับประทานอาหารส่งผลต่อเวลาในการทำกิจกรรมอื่นๆภายในร้านซึ่งเป็นเวลาส่วนน้อยในการใช้บริการในร้านอาหาร แต่กลุ่มเป้าหมายเห็นว่าการจำกัดเวลาส่งผลกระทบกับตน ปรากฏการณ์ที่เกิดขึ้นนี้แสดงให้เห็นถึงอิทธิพลของสื่อและเทคโนโลยีที่มีการบอกเวลาปรากฏอยู่ซึ่งมีผลต่อการเปลี่ยนแปลงวิถีชีวิตในชีวิตประจำวันen_US
Appears in Collections:GRAD-Humanities and Social Sciences: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf4.04 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.