Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68920
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รองศาสตราจารย์พลสิทธิ์ สิทธิชมภู | - |
dc.contributor.author | ปราญชลี อินถา | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-07-21T05:38:15Z | - |
dc.date.available | 2020-07-21T05:38:15Z | - |
dc.date.issued | 2015-11 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/68920 | - |
dc.description.abstract | This independent research is based on subject of “An Analysis of Women’s Image in Currently Thai Films”. The objective of this research is studying the creation process to the female characters and analyze the storytelling structure found in Thai films. This is a content analysis research paper which studies the meaning behind film scripts. Nine Thai movies from 2012 to 2014 were selected by systematic random sampling. And use the survey method with 100 males and females who live in Chiang Mai to investigate their attitudes towards female characters found in currently Thai films. The results of study found that most of women character in Thai film comprise of positive physical traits and have the ability to work and take care of their own lives. Besides, educated and work make women have more freedom in their occupations to play a role in the world outside. Shows the characters of a modern woman who is not attached to the role of mother and wife anymore. Meanwhile, although the film that create the characters of a modern woman with versatility in the world outside their houses. But there are also tied to the old-fashioned value and attempt to leash themselves by an old frame of belief. The characters of a woman in Thai films are still being ideal type that society expects them to be. The survey research found Attitude towards character of a woman in Thai films as a whole came out in a manner similar to the characters that films were presented. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การวิเคราะห์ภาพของความเป็นผู้หญิงในภาพยนตร์ไทยยุคปัจจุบัน | en_US |
dc.title.alternative | An Analysis of Women’s Image in Currently Thai Films | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระเรื่อง “การวิเคราะห์ภาพของความเป็นผู้หญิงในภาพยนตร์ไทยยุคปัจจุบัน” มีวัตถุประสงค์เพื่อทำการศึกษากระบวนการสร้างความหมายของภาพความเป็นผู้หญิงในภาพยนตร์ไทยผ่านโครงสร้างการเล่าเรื่องในภาพยนตร์ เป็นการใช้การศึกษาแบบวิเคราะห์เนื้อหา (content analysis) โดยวิเคราะห์จากภาพยนตร์ไทยซึ่งผู้ศึกษาได้คัดเลือกมาทั้งหมด 9 เรื่อง ร่วมกับวิธีการศึกษาเชิงสำรวจ เกี่ยวกับทัศนคติที่มีต่อภาพของความเป็นผู้หญิงในภาพยนตร์ไทยในยุคปัจจุบัน โดยการใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างในเขตเทศบาลนครเชียงใหม่ จำนวน 100 คน โดยผลการศึกษาพบว่า ภาพรวมทั้งหมดแสดงให้เห็นว่าภาพของผู้หญิงในภาพยนตร์นั้น ส่วนใหญ่จะเป็นภาพของผู้หญิงที่มีรูปร่างหน้าตาดี และมีความเก่ง มีความสามารถในหน้าที่การงานและการจัดการดูแลชีวิตของตนเอง โดยไม่ต้องการความช่วยเหลือจากเพศชาย อีกทั้งยังเป็นผู้หญิงที่มีการศึกษาและหน้าที่การงานที่ดีดูได้จากการที่ผู้หญิงออกมาสู่พื้นที่ภายนอกเช่น ในสถานศึกษาหรือมีบทบาทสำคัญในหน้าที่การงานมากขึ้น แสดงให้เห็นถึงภาพของผู้หญิงยุคใหม่ที่ไม่ได้ยึดติดอยู่กับแค่บทบาทของแม่และภรรยาภายในบ้านอีกต่อไป และในขณะเดียวกันแม้ภาพยนตร์จะสร้างภาพของความเป็นผู้หญิงสมัยใหม่ที่มีความเก่งกาจในโลกภายนอกบ้านมากขึ้น แต่ก็ยังมีการผูกติดแนวคิดและค่านิยมดั่งเดิมให้กับตัวละครเช่นการรักนวลสงวนตัวและมีแนวโน้มที่จะปฏิบัติตนตามขนบธรรมเนียมเดิมของสังคม โดยยังคงมีความเป็นผู้หญิงในลักษณะที่สังคมคาดหวังจะให้เป็น โดยผลการวิเคราะห์เชิงสำรวจพบว่า ทัศนคติต่อภาพความเป็นผู้หญิงในภาพยนตร์โดยรวมออกมาในลักษณะที่ใกล้เคียงกับภาพของตัวละครหญิงที่ภาพยนตร์มีการนำเสนอ | en_US |
Appears in Collections: | GRAD-Humanities and Social Sciences: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Full.pdf | 5.52 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.