Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/66867
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ยุทธนา พิมลศิริผล-
dc.contributor.authorวริยา ชาญฤทธิเสนen_US
dc.date.accessioned2019-09-23T04:40:21Z-
dc.date.available2019-09-23T04:40:21Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/66867-
dc.description.abstractThis independent study aimed to study the factors affecting on purchase decision and con-sumer acceptance of instant powder banana blossom of Kanwarin Ltd. Part., Lamphun Province. The sugar and sugarless products were tasted by both men and women in total of 400 consumers in Amphur Muang, Chiang Mai province. The survey was done at the International Convention and Exhibition Centre Commemorating His Majesty’s 7th Cycle Birthday Anniversary, Chiang Mai province. Results showed that the respondents are mainly women who are over 39 years old, mar-ried, and having children. They obtained Bachelor degree and had their own business with more than 30,000 Baht income. They have never known an instant powder banana blossom product. The study also showed that consumers do not accept the product. The quality including odor, viscosity, sweetness and product characteristics were main factors of consumer acceptance and buying inten-tion of the sugarless product. They proposed that the product should be improved in stronger color, odor and flavor and more viscous. Furthermore, it was suggested that the highly considered mar-keting factors were product sample testing, consequently with standard and popularity of product. In addition, the supermarket or convenience store was the main place for product distribution. The results also showed that the consumers with significantly higher liking scores were gender (women), educational level (secondary school) and monthly income (10,001 - 15,000 Baht). These findings could be used for further product marketing management.en_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectผลิตภัณฑ์ปลีกล้วยผงสำเร็จรูปen_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อและการยอมรับของผู้บริโภคต่อผลิตภัณฑ์ปลีกล้วยผงสำเร็จรูปen_US
dc.title.alternativeFactor Affecting on Purchase Decision and Consumer Acceptance of Instant Powder Banana Blossomen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc658.8342-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashผลิตภัณฑ์พืช-
thailis.controlvocab.thashการเลือกซื้อสินค้า-
thailis.manuscript.callnumberว 658.8342 ว173ป-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อและการยอมรับของผู้บริโภคต่อผลิตภัณฑ์ปลีกล้วยผงสำเร็จรูปของ หจก. กาญจน์วารินทร์ จังหวัดลำพูน ดำเนินการโดยเก็บข้อมูลจากผู้บริโภคทั้งชายและหญิง ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 400 คน โดยให้ผู้บริโภคชิมผลิตภัณฑ์ปลีกล้วยผงสำเร็จรูปชนิดที่มีน้ำตาลและไม่มีน้ำตาล ณ ศูนย์ประชุมและแสดงสินค้านานาชาติ เฉลิมพระเกียรติ 7 รอบ พระชนมพรรษา” จังหวัดเชียงใหม่ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุมากกว่า 39 ปี สถานภาพสมรส มีบุตร มีการศึกษาในระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว มีรายได้มากกว่า 30,000 บาทต่อเดือน และไม่เคยรู้จักผลิตภัณฑ์สำเร็จรูปที่ผลิตจากหัวปลีมาก่อน ผลการศึกษายังพบว่า ผู้บริโภคยังไม่ยอมรับผลิตภัณฑ์ปลีกล้วยผงชนิดที่ไม่มีน้ำตาล โดยปัจจัยด้านคุณภาพผลิตภัณฑ์ที่มีผลต่อการยอมรับและตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ปลีกล้วยผงชนิดที่ไม่มีน้ำตาลของผู้บริโภค คือ กลิ่น ความหนืด รสหวาน และรูปลักษณ์ผลิตภัณฑ์ โดยผู้บริโภคให้ความเห็นว่าควรปรับปรุงผลิตภัณฑ์ปลีกล้วยผงชนิดที่ไม่มีน้ำตาลให้มีสี กลิ่น รสชาติ และความหนืดให้มากขึ้น นอกจากนี้ ผู้บริโภคได้แสดงความคิดเห็นถึงปัจจัยทางด้านการตลาดที่มีความสำคัญต่อการตัดสินใจซื้อสินค้ามากที่สุด คือ การมีสินค้าตัวอย่างให้ทดลอง รองลงมา คือ ผลิตภัณฑ์ได้รับการรับรองมาตรฐาน และความมีชื่อเสียงของสินค้า ตามลำดับ สำหรับช่องทางการจำหน่ายผลิตภัณฑ์ที่เหมาะสม คือ ซุปเปอร์มาร์เก็ต กลุ่มผู้บริโภคที่ให้คะแนนความชอบผลิตภัณฑ์ในระดับที่ยอมรับผลิตภัณฑ์ ที่แตกต่างจากกลุ่มอื่นอย่างมีนัยสำคัญ คือ เพศหญิง มีการศึกษาระดับมัธยมต้น มีรายได้ระหว่าง 10,001 ถึง 15,000 บาทต่อเดือน ผลการศึกษานี้สามารถนำข้อมูลไปใช้ในการจัดการด้านการตลาดของผลิตภัณฑ์ต่อไปen_US
Appears in Collections:GRAD-Humanities and Social Sciences: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.