Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46080
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวสันต์ ปัญญาแก้ว-
dc.contributor.authorปราชญา เทพเทวินen_US
dc.date.accessioned2018-04-11T02:10:22Z-
dc.date.available2018-04-11T02:10:22Z-
dc.date.issued2558-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/46080-
dc.description.abstractThis independent study is aimed to study the using of social media to present their social identity among the gay groups in Chiang Mai, by focusing on a case study of Facebook Page. The objectives of study are (1) to study the gay community in online and offline (2) to study the process of creating a visual representation of the gay community in Chiang Mai Press Thailand (3) to synthesize the design concept reflects the bargaining process between the gay communities in Thailand. The study found the use of social media among gay groups reflects the movement in the field of media in Thailand. By exploring this online media, the users are interested in news and general learning, which is quite different from the mainstream media structural where people seek to communicate their opinions under the control of the state.The use of social media by gay groups in Chiang Mai is a place for, sexual orientation, finding partners, and searching of tourist attractions, entertainment, eating and living.These groups are able to exchange experiences and opinions on the subject that they cannot express in the real life.In this online space, they can communicate with members of the group page to create gay subcultures This social has become a place for their new social movement that allow to express their opinions and create a new channel for communication there in society.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectสื่อสังคมออนไลน์en_US
dc.subjectเกย์en_US
dc.titleการใช้สื่อสังคมออนไลน์เพื่อแสดงตัวตนทางสังคมของกลุ่มเกย์ ในจังหวัดเชียงใหม่ กรณีศึกษา Facebook Pagesen_US
dc.title.alternativeThe Using of Social Media to Present Their Social Identity Among The Gay Groups in Chiang Mai. A Case Study Facebook Pagesen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc306.766-
thailis.controlvocab.thashเกย์ -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashรักร่วมเพศ -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashเครือข่ายสังคมออนไลน์-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 306.766 ป172ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระฉบับนี้มุ่งศึกษาบทบาทสื่อสังคมออนไลน์กับวิถีชีวิตเกย์ในจังหวัดเชียงใหม่ โดยวิเคราะห์ผ่านกรณีศึกษา เฟซบุ๊คเพจชุมชนเกย์ออนไลน์ ทั้งนี้โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาชุมชนเกย์ในสังคมออนไลน์และออฟไลน์(2) เพื่อศึกษากระบวนการสร้างภาพแทนสื่อมวลชนไทยต่อชุมชนเกย์เชียงใหม่ (3) เพื่อสังเคราะห์ให้ได้แนวคิดในการออกแบบสื่อสะท้อนกระบวนการต่อรองระหว่างชุมชนเกย์ในสังคมไทย ผลการศึกษาพบว่า การใช้สื่อสังคมออนไลน์มีแนวโน้มเพื่อติดตามบริโภคข่าวสารหรือการค้นคว้าหาความสนใจต่างๆที่แตกต่างออกไปจากการนำเสนอของสื่อกระแสหลักและการแสวงหาพื้นที่สาธารณะเพื่อสื่อสารความคิดเห็นของตนเองการใช้สื่อสังคมออนไลน์ของชุมชนเกย์ในจังหวัดเชียงใหม่ มักที่จะนำเสนอเรื่องเพศ การหาคู่นอนความสนใจทางเพศและการค้นหาข้อมูลแห่งท่องเที่ยว สถานบันเทิง การกินการใช้ชีวิต การแลกเปลี่ยนประสบการณ์ความคิดเห็นเกี่ยวกับเรื่องที่ไม่สามารถแสดงออกได้ในชีวิตประจำวันแต่สามารถแลกเปลี่ยนพูดคุยกับสมาชิกกลุ่มเพจสร้างเครื่อข่ายวัฒนธรรมย่อยของกลุ่มเกย์เชียงใหม่ให้กระจายออกไปจนทำให้เกิด “ชุมชน” ในโลกออนไลน์ เพื่อเป็นพื้นที่ใหม่ในการแสดงออกซึ่งรสนิยม/ตัวตนตลอดจนทัศนคติทางสังคม ชุมชนแบบใหม่ที่กำลังถูกประกอบสร้างขึ้นอย่างสร้างสรรค์ผ่านการใช้สื่อสังคมออนไลน์และการบริโภคข่าวสารของชาวเกย์สะท้อนเห็นถึงความหมายของกลุ่มที่แตกต่างหลากหลายมากขึ้น โดยมีสื่อใหม่เป็นตัวช่วยสร้างช่องทาง/กระบวนการสร้างพื้นที่ทางสังคมใหม่นี้en_US
Appears in Collections:GRAD-Humanities and Social Sciences: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.docxAbstract (words)174.2 kBMicrosoft Word XMLView/Open
ABSTRACT.pdfAbstract235.99 kBAdobe PDFView/Open
full.pdfFull IS3.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.