Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39838
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorประเสริฐ ไชยทิพย์-
dc.contributor.advisorกาญจนา โชคถาวร-
dc.contributor.authorสุวพิชญ์ เล็กวงษ์ธนสินen_US
dc.date.accessioned2016-12-12T15:11:43Z-
dc.date.available2016-12-12T15:11:43Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39838-
dc.description.abstractThis study on “Factors Influencing Consumers’ Decision Making in Selecting Restaurants at Ruaychoke Market, Sansai District, Chiang Mai Province had the following purposes: 1) to study the economic characteristics of restaurant businesses at Ruaychoke market, Sansai district, Chiang Mai province and 2) to study the relationship between personal factors of consumers and their decision making in selecting restaurants at Ruaychoke market, Sansai district, Chiang Mai province. The sample group of the research was 369 consumers visiting the 7 restaurants at Ruaychoke market, Sansai district, Chiang Mai province. A questionnaire was distributed to the sample group for data collection; all 369 sets were completed by the respondents. The research results revealed that the majority of the consumers visiting restaurants at Ruaychoke market were males between 18-25 years of age with a single status. The consumers had a monthly income of less than THB 15,000 and were undergraduate students. In terms of consumer behavior in restaurant selection, the respondents visited the restaurants 2-3 times per week on average, with Pround restaurant being the most popular destination. The primary reasons for restaurant selection would be the pleasant atmosphere and attractive interior design. The respondents paid between THB 500-1,000 per visit, attending as a group of 2-3 members. Most of them went with friends, with the most stated purpose of visit being casual hangouts. The respondents’ main sources of information were from friends and acquaintances. They were satisfied with the service quality of the restaurants. The service marketing mix of consumers’ decision making in selecting restaurants at Ruaychoke market consisted of the following 7 factors: product, price, place, promotion, process, physical evidence and presentation as well as people/employees. Research reveals that these factors mostly had a significant influence on consumers’ decision making in selecting restaurants at Ruaychoke market. The other three factors influencing consumers’ decision making were restaurant atmosphere, positive and negative aspects of service environment, and government policies. In terms of restaurant atmosphere, restaurants emphasizing on night life had the most impact on consumers’ decision making. Consumers enjoyed the pleasant atmosphere of restaurants at Ruaychoke market. For aspects of service environment, consumers expected convenient transportation to the restaurants at Ruaychoke market. They received information on the restaurant mainly through word-of-mouth. Consumers expect the government to instigate preventative measures for fights breaking out in restaurants and conflicts arising in communities. Personal factors of age, gender, income, and education did not have a relationship with the 7 factors of service marketing mix. These personal factors also had no significance on consumers’ decision making in selecting restaurants at Ruaychoke market. Personal factors on occupation and relationship status had a relationship with the 7 factors of service marketing mix. These factors also had significance on consumers’ decision making in selecting restaurants at Ruaychoke market, Old Sansai road, Sansai district, Chiang Mai province.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการเลือกใช้บริการen_US
dc.subjectร้านอาหารen_US
dc.subjectตลาดรวยโชคen_US
dc.titleปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเลือกใช้บริการร้านอาหารบริเวณตลาดรวยโชค อำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeFactors influencing consumers' decision making in selecting restaurants at Ruaychoke Market, Sansai District, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.classification.ddc658.8-
thailis.controlvocab.thashการตลาด-
thailis.controlvocab.thashร้านอาหาร -- เชียงใหม่-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 658.8 ส476ป-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractในการศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเลือกใช้บริการร้านอาหารบริเวณตลาดรวยโชค อำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความลักษณะทางเศรษฐกิจบริการร้าน อาหารบริเวณตลาดรวยโชค อำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ 2) ศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลของผู้บริโภคมีความสัมพันธ์ต่อการเลือกใช้บริการร้านอาหารบริเวณตลาดรวยโชค อำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ โดยการศึกษากลุ่มประชากรนั่นก็คือ ผู้ที่เข้าไปใช้บริการร้านอาหารทั้ง 7 แห่งบริเวณตลาดรวยโชค อำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ จำนวนทั้งสิ้น 369 คน ได้รับแบบสอบถามกลับคืน 369 ฉบับ โดยใช้ทั้งหมดเป็นผู้ให้ข้อมูลด้วยการแจก ผลการศึกษาพบว่า ผู้ที่ตัดสินใจเข้ารับบริการจากร้านอาหารบริเวณนั้นส่วนใหญ่มีอายุอยู่ในช่วง 18-25 ปี ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีสถานภาพโสด รายได้น้อยกว่า 15,000 บาทต่อเดือน ส่วนใหญ่มีระดับการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรีและยังเป็นนิสิตนักศึกษา ด้านพฤติกรรมการในการเลือกใช้บริการร้านอาหารใช้บริการร้านอาหารโดยเฉลี่ยสัปดาห์ละ 2-3 ครั้งคิดเป็น โดยใช้บริการร้านPround มากที่สุด เหตุผลที่เลือกใช้บริการร้านอาหารคือบรรยากาศ/การตกแต่งร้านดี ในแต่ครั้งมีค่าใช้จ่ายประมาณ 500 – 1,000 บาท ซึ่งไปใช้บริการครั้งละประมาณ 2-3 คน โดยส่วนใหญ่จะไปกับเพื่อน ส่วนใหญ่จะไปใช้บริการเนื่องจากต้องการพบปะสังสรรค์ทั่วไป ได้รับข้อมูลข่าวสารจากคนรู้จักหรือเพื่อนเป็นหลักและมีความพึงพอใจในการไปรับบริการอยู่ในระดับที่พอใจ ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการเลือกใช้บริการบริเวณตลาดรวยโชคทั้งหมด 7 ด้านดังนี้ คือ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการบริการ/ขาย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านกระบวนการในการทำงาน ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านลักษณะบุคลากร/พนักงาน มีผลต่อการตัดสินใจในการใช้บริการร้านอาหารบริเวณตลาดรวยโชค ถนนสันทรายเส้นเก่า อำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ส่วนใหญ่อยู่ในระดับที่มีผลมาก และส่วนปัจจัยอื่นๆ ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจทั้งหมด 3 ด้านคือปัจจัยทัศนียภาพทางการเลือกใช้บริการ พบว่า ในเรื่องของรูปแบบของร้านร้านที่เน้นรูปแบบบันเทิงยามราตรีเป็นสาเหตุในการตัดสินใจมากที่สุด และเรื่องสิ่งที่ชื่นชอบในร้านอาหารบริเวณตลอดรายโชคคือมีบรรยากาศดี ปัจจัยสภาพสิ่งแวดล้อมบวกและลบบริการ พบว่า สภาพสิ่งแวดล้อมที่ต้องการเดินทางไปบริการร้านอาหารบริเวณตลาดรวยโชคคือการเดินทางที่สะดวก และข้อมูลที่ได้รับเกี่ยวกับสภาพสถานที่บริการคือปากต่อปาก สุดท้ายปัจจัยเกี่ยวกับนโยบายภาครัฐบริการ พบว่า การเสนอว่าหน่วยงานภาครัฐควรมีบทบาทดูแลบริการคือเรื่องการป้องกันการทะเลาะวิวาท และการเสนอว่าหน่วยงานภาครัฐมีบทบาทดูแลรักษาสิ่งแวดล้อมคือมาตรการกำกับความขัดแย้งในชุมชน ปัจจัยส่วนบุคคลด้านอายุ เพศ รายได้ และการศึกษาไม่มีความสัมพันธ์ต่อการปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดทั้ง 7 ด้านและไม่ได้มีส่วนสำคัญในการเลือกใช้บริการร้านอาหารบริเวณตลาดรวยโชค ถนนสันทรายสายเก่าอำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ ส่วนปัจจัยส่วนบุคคลด้านอาชีพและสถานภาพมีความสัมพันธ์ต่อการปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดทั้ง 7 ด้านและมีส่วนสำคัญในการเลือกใช้บริการร้านอาหารบริเวณตลาดรวยโชค ถนนสันทรายสายเก่าอำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่en_US
Appears in Collections:SOC: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT196.22 kBAdobe PDFView/Open
APPENDIX.pdfAPPENDIX183.36 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1213.31 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2363.32 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3191.58 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4402.36 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5204.78 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT161.58 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER544.62 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdfREFERENCE150.44 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.