Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39664
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สุทัศน์ สุระวัง-
dc.contributor.authorวศินี ศุภพิมลen_US
dc.date.accessioned2016-11-09T09:30:52Z-
dc.date.available2016-11-09T09:30:52Z-
dc.date.issued2015-09-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39664-
dc.description.abstractThe objective of this study was to investigate consumer acceptance of sugar palm seed filling from by-product of sugaring palm seed Industry based on questionnaires distributed to 400 respondents. Most of the respondents were under or equal 20 years old female with bachelor degree. These were students with the average salary of less than 10,000 baht. The results found that the respondents accepted the sugar palm seed filling at like moderately to like very much in all quality attributes: appearance, color, odor, flavor, viscosity and overall-preference with the preference scores between 7.28 – 7.83. Most of respondents decided to purchase this product due to the good taste and high nutritive value. The prices of product were accepted at 50-100 baht/ kilogram for 0.25-1.00 kilograms/package. Glass bottle was the most preferable package for sugar palm seed filling. The distribution venues for selling the products should be at the convenient stores. The products promotion should be advertised in leaflet together with tasted samples. Moreover, most of respondents commented on this product has potential waste utilization to produce the novel and value added product. The information from this study could be applied for further product development for sugar palm seed manufacturer.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการยอมรับของผู้บริโภคที่มีต่อไส้ขนมลูกชิดจากเศษเหลือใช้ในอุตสาหกรรมการผลิตลูกชิดเชื่อมen_US
dc.title.alternativeConsumer Acceptance of Sugar Palm Seed Filling from By-product of Sugaring Palm Seed Industryen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการยอมรับของผู้บริโภคที่มีต่อไส้ขนมลูกชิดจากเศษเหลือใช้ในอุตสาหกรรมการผลิตลูกชิดเชื่อม จากผู้ตอบแบบสอบถาม จำนวน 400 ราย พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุน้อยกว่าหรือเท่ากับ 20 ปี มีการศึกษาระดับปริญญาตรี มีอาชีพนักเรียน/นักศึกษา โดยมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่า 10,000 บาท เมื่อให้ผู้ตอบแบบสอบถามทดสอบชิมผลิตภัณฑ์ไส้ขนมลูกชิด ซึ่งเป็นผลิตภัณฑ์ชนิดใหม่ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้การยอมรับอยู่ในเกณฑ์ระดับชอบปานกลางถึงชอบมาก ในทุกคุณลักษณะ โดยมีคะแนนเฉลี่ยอยู่ในช่วง 7.28 – 7.83 ได้แก่ ลักษณะปรากฏ สี กลิ่น รสชาติ ความหนืดและความชอบโดยรวม ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่สนใจซื้อผลิตภัณฑ์ชนิดนี้ เนื่องจากผลิตภัณฑ์มีรสชาติอร่อยและมีคุณค่าทางโภชนาการสูง โดยมีราคาอยู่ในช่วง 50 -100 บาทต่อกิโลกรัม น้ำหนักบรรจุ 0.25 – 1.00 กิโลกรัม ซึ่งขวดแก้วเป็นรูปแบบบรรจุภัณฑ์ที่ผู้ตอบแบบสอบถามต้องการ สถานที่เหมาะสมในการจำหน่ายผลิตภัณฑ์ไส้ขนมลูกชิดคือ ร้านสะดวกซื้อ ในการประชาสัมพันธ์ใช้การแจกแผ่นพับในปลิวพร้อมแจกให้ชิม นอกจากนี้ ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ให้ความคิดเห็นต่อผลิตภัณฑ์ไส้ขนมลูกชิดที่ทำจากเศษลูกชิดเหลือใช้ว่าเป็นการใช้ของเหลือใช้เพื่อเพิ่มมูลค่าของผลผลิตและสามารถพัฒนาเป็นผลิตภัณฑ์ใหม่ได้ ข้อมูลจากการศึกษานี้สามารถนำไปใช้เป็นแนวทางในการปรับปรุงและพัฒนาผลิตภัณฑ์ลูกชิดของผู้ประกอบการแปรรูปลูกชิดได้ในอนาคตen_US
Appears in Collections:GRAD-Humanities and Social Sciences: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.docxAbstract (words)173.79 kBMicrosoft Word XMLView/Open
ABSTRACT.pdfAbstract234.82 kBAdobe PDFView/Open
FULL.pdfFull IS3.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.