Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39394
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อาจารย์ ดร.อติชาต หาญชาญชัย | - |
dc.contributor.author | เกรียงไกร ศรีประเสริฐ | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-07-12T09:27:31Z | - |
dc.date.available | 2016-07-12T09:27:31Z | - |
dc.date.issued | 2558-12 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39394 | - |
dc.description.abstract | According to Chiang Mai University’s aimed to be the international class service university, the problem base analysis in our Center is significantly needs to defining body of knowledge which, relevant to be a design of knowledge management system. The primary propose of this independence service is for study this matter of face, to collect, process and analysis knowledge under Project management and to provide instruction in the underlying implementation project management and to publish your prototype project of the project management for Knowledge and Innovation Center and complete, usable at the time of need. Elementary information gathering of the research was done by questionnaire from academic staffs. Moreover, knowledge engineering technique, which is the common knowledge analysis, and data structuring (Common KADS), this technique enable to operating support several KM procedures such as, Knowledge capture, knowledge analysis, knowledge synthesis, knowledge utilization, and information base organization. These procedures are the important element to design the knowledge management system (KMS), in the further step. Regarding to the result can address noteworthy problems such as, problem of individual person’s ability to conduct the project, and hurdles in knowledge management, project management, technical services of the Knowledge and Innovation Center of College of Arts, Media and Technology, Chiang Mai University. Most of the problems and barriers in project management with knowledge management in the procurement of the project level and the average was 3.84 as 76.80%, because people were aged less work, lack of knowledge, skill and experience in the field. Academic services in project management of government agencies and the lack of any standard process to work. Lived experience worked the collection, analysis, and lack of knowledge of academic services to complete and the guide to working in project management. That can be used in times of need , and not all the information needed to use it for future planning decisions. The important bodies of knowledge for Knowledge and Innovation Center are Project Scope Management, Project Time Management, Project Cost Management, Project Quality Management, Project Integration Management, Project Human Resource Management, Project Communication Management, Project Risk Management and Project Procurement Management are in accord with process project management. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การจัดการความรู้เพื่อจัดทำคู่มือต้นแบบการบริหารโครงการ งานบริการวิชาการของศูนย์นวัตกรรมและการจัดการความรู้วิทยาลัยศิลปะ สื่อ และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Knowledge Management of the Project Manual for Academic Services of Knowledge and Innovation Center, College of Arts, Media and Technology, Chiang Mai University | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระเรื่องการจัดการความรู้เพื่อจัดทำคู่มือต้นแบบการบริหารโครงการงานบริการวิชาการของศูนย์นวัตกรรมและการจัดการความรู้ วิทยาลัยศิลปะ สื่อและเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ มีวัตถุประสงค์เพื่อรวบรวม ประมวล และวิเคราะห์ องค์ความรู้ภายใต้การดำเนินงานโครงการบริการวิชาการ เพื่อจัดทำคู่มือต้นแบบการดำเนินโครงการงานบริการวิชาการ และเพื่อเผยแพร่ข้อมูลคู่มือต้นแบบการดำเนินโครงการงานบริการวิชาการของศูนย์นวัตกรรมและการจัดการความรู้ ที่ครบถ้วนเพื่อให้สามารถเป็นต้นแบบและนำมาใช้ได้อย่างเหมาะสม งานวิจัยนี้ ผู้วิจัยใช้แบบสอบถามเพื่อศึกษาความรู้ความเข้าใจงานบริการวิชาการหรือ งานบริหารโครงการของบุคลากรของศูนย์นวัตกรรมและการจัดการความรู้ และใช้วิธีการวิศวกรรมความรู้ (Knowledge Engineering) โดยใช้กระบวนการ Common Knowledge Analysis and Data Structuring (Common KADS) มาจับความรู้ (Knowledge Capture) วิเคราะห์ความรู้ (Knowledge Analysis) สังเคราะห์ความรู้ (Knowledge Synthesis) การใช้ความรู้ (Knowledge Utilization) จากการศึกษาดังกล่าวพบว่า ปัญหาและอุปสรรคในการจัดการความรู้ของการบริหารโครงการบริการวิชาการของศูนย์นวัตกรรมและการจัดการความรู้ วิทยาลัยศิลปะ สื่อและเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ส่วนใหญ่ระดับปัญหาและอุปสรรคในการบริหารโครงการเรื่องการจัดการความรู้ด้านการจัดซื้อจัดจ้างของโครงการ ระดับมาก คิดเป็นร้อยละ 76.80 เนื่องจากบุคลากร ส่วนใหญ่มีอายุการทำงานน้อย ขาดความรู้ ทักษะและประสบการณ์ในด้านการบริการวิชาการในการบริหารโครงการของหน่วยงานราชการ และยังขาดระบบและกระบวนการทำงานที่ชัดเจน อาศัยประสบการณ์ที่เคยทำงานมา และขาดการรวบรวม การวิเคราะห์ องค์ความรู้การบริการวิชาการที่ครบถ้วน ศูนย์นวัตกรรมและการจัดการความรู้ ยังไม่มีคู่มือในการปฏิบัติงานในการบริหารโครงการที่ สามารถใช้งานได้ในเวลาที่ต้องการ อีกทั้ง ยังไม่มีการรวบรวมข้อมูลทั้งหมดที่จำเป็นเพื่อตัดสินใจนำไปใช้การวางแผน องค์ความรู้ในการบริหารโครงการ ได้แก่ 1.องค์ความรู้ด้านการบริหารขอบเขตโครงการ (Project Scope Management) 2.การบริหารเวลา (Project Time Management) 3.การบริหารค่าใช้จ่ายโครงการ (Project Cost Management) 4.การบริหารคุณภาพโครงการ (Project Quality Management) 5.การบริหารการบูรณาการโครงการ (Project Integration Management) 6.การบริหารทัพยากรมนุษย์โครงการ (Project Human Resource Management) 7.การบริหารการสื่อสารโครงการ (Project Communication Management) 8.การบริหารความเสี่ยงโครงการ (Project Risk Management) 9.การบริหารการจัดซื้อจัดจ้าง (Project Procurement Management) โดยนำองค์ความรู้ทั้ง 9 องค์ความรู้มาการประสานความรู้การการบริหารโครงการทุกด้านเพื่อให้งานของโครงการสามารถทำออกมาพร้อมกัน ในเวลาที่กำหนดให้สอดคล้องกับในแต่กระบวนการบริหารโครงการ | en_US |
Appears in Collections: | SCIENCE: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Abstract.docx | Abstract | 55.61 kB | Microsoft Word XML | View/Open Request a copy |
ABSTRACT.pdf | Abstract | 184.8 kB | Adobe PDF | View/Open |
FULL.pdf | Full IS | 4.98 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.