Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39393
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.วรวิชญ์ จันทร์ฉาย-
dc.contributor.authorมะลิวรรณ ชัยชนะen_US
dc.date.accessioned2016-07-12T09:24:57Z-
dc.date.available2016-07-12T09:24:57Z-
dc.date.issued2558-12-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39393-
dc.description.abstractThe objectives of this study are 1) to analyze the problems in the academic service for the undergraduate program in the College of Arts, Media and Technology, Chiang Mai University (CAMT), 2) to create better knowledge sharing process in relation to Chiang Mai University’s rules and regulations regarding academic services and 3) to synthesize the knowledge management process for supporting staff in order to develop a more efficient academic service for the undergraduate program in CAMT. This study proposes knowledge creation through SECI model process for carrying out Communication of Practice (CoP) for a group of supporting staff by participant observation and After Action Review (AAR). This is used as a tool for analyzing and synthesizing the development of their knowledge and working skills. The study suggests that the current problems in the academic service are due to the fact that most supporting academic staff are self-taught; lack of understanding, therefore, they have no exchange of knowledge among then. This can be said to be the cause of the mistakes and errors in their work since there are no coordination among working personnel. Therefore, this study created a knowledge process for the supporting academic staff that would enable them to better share their knowledge between each other through the learning process model and model for recoding knowledge to group of academic staff and beyond the organization. Moreover, Knowledge Management system can help develop working skills and help realize the potential of the supporting academic staff.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleกระบวนการพัฒนาความรู้และทักษะการทำงานของบุคลากรสายสนับสนุนการจัดการเรียนการสอนทาง ด้านการศึกษา ระดับปริญญาตรี วิทยาลัยศิลปะ สื่อ และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeKnowledge Development Process and Working Skill of Academic Staff in Undergraduate Program, College of Arts, Media and Technology, Chiang Mai Universityen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์ปัญหาด้านการสนับสนุนการจัดการเรียนการสอนระดับปริญญาตรี 2) สร้างกระบวนการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ระหว่างบุคลากรให้มีความเข้าใจทางด้านกฎ ระเบียบ ข้อบังคับ ประกาศต่างๆ และ 3) สังเคราะห์กระบวนการทางการจัดการความรู้สำหรับบุคลากรสายสนับสนุนการจัดการเรียนการสอนระดับปริญญาตรี วิทยาลัยศิลปะ สื่อ และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัย เชียงใหม่ ให้มีประสิทธิภาพ โดยใช้กระบวนการ SECI Model ทฤษฎีการสร้างความรู้ Knowledge Creation การสร้างชุมชนนักปฏิบัติ เทคนิคการสังเกตแบบมีส่วนร่วม และการทบทวนหลังการปฏิบัติงาน เป็นเครื่องมือในการวิเคราะห์และสังเคราะห์องค์ความรู้ เพื่อพัฒนากระบวนการเรียนรู้ ให้กับบุคลากร ผลการศึกษาพบว่า ปัญหาด้านการสนับสนุนการจัดการเรียนการสอน เกิดจากบุคลากรส่วนใหญ่ขาดความรู้ความเข้าใจ และทักษะในการปฏิบัติงาน จากการเรียนรู้ด้วยตนเอง ต่างคนต่างเก็บเอกสาร ไม่มีการแลกเปลี่ยนข้อมูลความรู้ ส่งผลทำให้การปฏิบัติงานไม่เป็นระบบ เกิดข้อผิดพลาดได้ง่าย ดังนั้น การพัฒนากระบวนการเรียนรู้ให้กับบุคลากร ช่วยให้เกิดการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ประสบการณ์จริงจากงานประจำที่ปฏิบัติ มีการพูดคุยปัญหา และหาแนวทางในการแก้ไขปัญหาต่างๆ ร่วมกัน ทำให้การดำเนินงานด้านเอกสารไปสู่ส่วนงานภายนอก ไม่เกิดข้อผิดพลาด และยังช่วยให้เกิดการพัฒนาต่อยอดความรู้ และทักษะในการทำงาน เกิดการยกระดับความรู้ในระดับบุคคล ไปสู่กลุ่ม และระดับองค์กรได้ในที่สุด ดังนั้น การสร้างต้นแบบเอกสารการบันทึกความรู้ เป็นเครื่องมือที่ช่วยในการรวบรวม และจัดเก็บความรู้จากประสบการณ์ที่ได้จากการทำงานจริง และกฎ ระเบียบ ข้อบังคับ ประกาศต่างๆ ที่เกี่ยวข้องโดยแยกเป็นเรื่องเฉพาะได้อย่างเป็นระบบ ช่วยให้บุคลากรสามารถเข้าถึง และนำความรู้ในเรื่องเฉพาะนั่นๆ ไปปฏิบัติได้อย่างรวดเร็ว ถูกต้อง มีประสิทธิภาพ และบรรลุเป้าหมายขององค์กรen_US
Appears in Collections:SCIENCE: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abstract.docxAbstract (words)57.96 kBMicrosoft Word XMLView/Open    Request a copy
ABSTRACT.pdfAbstract 151.74 kBAdobe PDFView/Open
FULL.pdfFull IS7.83 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.